Networking Basics er et digitalt kurs laget av First Round. Dette nettkurset omhandler blant annet hvordan vi studenter kan samhandle med ulike arbeidsgivere. Hovedmålet med dette nettkurset er å skape et forhold til noen som til slutt vil lede til en mentor. Denne mentoren kan være personen som vil hjelpe deg med drømmejobben. Det er 8 moduler i dette nettbaserte kurset, vi vil vurdere hver av dem nedenfor.

Modul 1: Din profesjonelle identitet Når du er student er det veldig viktig å finne ønsket yrke. Dette er fordi du da kan bygge nettverket ditt mot det. Når det gjelder å bygge relasjoner med et annet menneske, viser modul 1 oss noen viktige egenskaper. Det handler rett og slett om hvem du er som student og hvem du er som ny jobbsøker. Følgende funksjoner vises Respekt
Empati
Takknemlighet
Nysgjerrighet
og Relevans
Modul 2: Finne profesjonelle (Mentorer) med Linkedin
I modul 2 lærer vi også hvor viktig det ikke bare er å vente på at folk skal kontakte deg, men også at du er en person som gjør jobben ved å kontakte andre folk. I tillegg handler modul 2 om å søke etter personer som er relevante for bedriftene du ønsker å jobbe for. Linkedin er en plattform designet for å fungere på nettet. Sammenlignet med Facebook og Instagram fungerer den først og fremst som en kanal for å fremme utdanning, arbeidsliv og karriere.
Modul 3: Hvordan kontakte folk på Linkedin
I modul 3 lærer vi hvordan du går frem for å sende effektive meldinger på Linkedin. Det du må tenke på når du sender en melding på Linkedin er tre kloke ord som lyder som følger: «Hvem, hvorfor og hva». Du bør starte med å presentere deg selv og deretter fortelle personen hvorfor du tar kontakt og hva du forventer av samtalen. Det er også mulig å sende slike meldinger på e-post, men det anbefales mest på Linkedin fordi da kan personen se profilen din umiddelbart.
Modul 4: Koordinater
I modul 4 vil det være lurt å presentere de 5 funksjonene som var i modul 1 for da vil du sikre en god samtale for alle involverte. I denne fasen lærer du hvordan du kan fordype deg i koordinering av telefonsamtaler på en effektiv og god måte. Det er viktig at du er godt forberedt på slike samtaler.
Modul 5: Vise takknemlighet
I modul 5 får vi en innføring i å starte, gjennomføre og avslutte en samtale. Du bør alltid snakke kort om deg selv og la fagfolkene snakke med deg. Det sier seg selv at fagfolk ofte gjerne deler sine erfaringer med folk som ikke har så mye erfaring. I tillegg skal du alltid takke for samtalen og aldri avbryte noe under samtalen.
Modul 6: Fortelle en historie
I modul 6 vil vi sjekke hvilke historier du vil fortelle din mentor. Det handler bare om hvordan du styrer samtalen i din valgte retning, hvor du også gjør det profesjonelt. En kort introduksjon der du snakker om dine svakheter og styrker kan være en ganske god start. Senere i samtalen kan du for eksempel snakke om hvem du er i jobb- eller fritidssammenheng.
Modul 7: Innhenting av informasjon
I modul 7 lærer du hvordan du får informasjon om personen eller bedriften du ønsker å kontakte. Dette er informasjon som er lett tilgjengelig på Internett, spesielt på Linkedin. Når personen har tilegnet seg informasjonen, vil de være roligere under samtalen da de har mye informasjon som de kan bruke gjennom samtalen. Vi mennesker er gjensidige, vi er ofte glade i sånne som oss.
Modul 8: Langsiktige og gode relasjoner I den siste modulen lærer vi hvor viktig det er og hvordan bygge en god relasjon til en mentor. Vi omtaler mange som å ha en mentor som en billett til en drømmejobb. Du vet aldri hva en mentor kan gjøre for deg, så det er viktig at du bygger et godt forhold til dem. Å vise takknemlighet til mentoren er veldig viktig, siden mentoren bestemmer helt om han skal være din hjelper eller ikke.
Kilder:
https://www.first-round.teachable.com/p/learn