Hvordan Covid 19 endret markedet


I dette blogginnlegget skal jeg oversette enn artikkel fra Engelsk til Norsk. Innlegget jeg har valgt å oversette er skrevet av Christine Moorman and Brittney Shkil, om «How Covid-19 changed Marketing»

Jeg har valgt å skrive om det, siden det hørtes interessant ut og det er det som har skjedd idag, på hvordan covid 19 har endret markedet.

  1. Markedsførernes optimisme når nær rekordnivåer etter at pandemien har brakt den nær rekordlave nivåer
    Før pandemien viste CMO-undersøkelsen optimisme som svever rundt 60 poeng (på en skala fra 0 til 100). Under pandemien viste Covid-spesialutgaven i juni måned 2020 at optimismen hadde sunket til 50,9 poeng, med det eneste lavere resultatet i februar 2009 under den store resesjonen, hvor vi registrerte 47,7 poeng. Svarene for februar 2021 var i gjennomsnitt 66,3 poeng – en økning på 30,3 % og det tredje høyeste tallet i CMOs historie.
  1. Pandemien fremhever viktigheten av markedsføring for bedrifter
    Markedsføringsstjernen har vokst etter hvert som pandemien fortsetter og selskaper over hele verden legger mer vekt på markedsføring. En CMO-studie viste i juni 2020 at 62,3 % av bedriftene la merke til at markedsføringens rolle hadde økt det siste året. I februar 2021 økte dette tallet til 72,2 %. Den største veksten ble registrert av B2B Services (76,6%), mellomstore bedrifter målt i antall ansatte (92,3%) og inntekter (88,0%) og bedrifter med høyere salg fra Internett (80,0%).
  1. Markedsførere går fra forsvar til angrep
    Å overleve pandemien innebar å beholde eksisterende kunder og bygge kundemerkeverdi – to av de viktigste målene vurdert av markedsledere i juni 2020. Selv om disse målene fortsatt er sentrale, økte to andre dramatisk i februar 2021-studien: å skaffe nye kunder (+48 , 6 %) og bedre markedsføringsavkastning (+ 105,6 %), noe som indikerer et skifte fra å overleve til å konkurrere og tjene penger. I tillegg akselererte kundeanskaffelsen kraftig, med markedsførere som opplevde en økning på 6,3 % i kundeanskaffelsessuksess kontra rapporterte tap på -9,2 % i juni 2020.
  1. Fra digital konstruksjon til back-end infrastruktur
    Pandemien har tvunget frem en rask digital transformasjon i mange selskaper. I tråd med dette kravet er de to beste markedsføringsmulighetene både i juni 2020 og februar 2021 å «bygge bedre digitale grensesnitt» og «transformere forretningsmodeller som treffer markedet». Etter hvert som pandemien utviklet seg og den digitale konstruksjonen utviklet seg, har det også dukket opp to back-end-infrastrukturmuligheter. Nærmere bestemt rapporterte 42,8 % av markedsførerne at de i februar 2021 investerte i automatiseringsteknologi for å forbedre kommunikasjonen med kundene, en økning på 25 % fra juni i fjor, og 42,5 % av markedsførerne rapporterer nå å investere i dataintegrasjon. Dette er en økning på 71 % fra juni 2020.

Kilde: https://www.cmswire.com/digital-marketing/how-covid-19-changed-marketing/


Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *