I dette blogginnlegget skal jeg oversette enn artikkel fra Engelsk til Norsk. Innlegget jeg har valgt å oversette er skrevet av Christine Moorman and Brittney Shkil, om «How Covid-19 changed Marketing»
Jeg har valgt å skrive om det, siden det hørtes interessant ut og det er det som har skjedd idag, på hvordan covid 19 har endret markedet.
- Markedsførernes optimisme når nær rekordnivåer etter at pandemien har brakt den nær rekordlave nivåer
Før pandemien viste CMO-undersøkelsen optimisme som svever rundt 60 poeng (på en skala fra 0 til 100). Under pandemien viste Covid-spesialutgaven i juni måned 2020 at optimismen hadde sunket til 50,9 poeng, med det eneste lavere resultatet i februar 2009 under den store resesjonen, hvor vi registrerte 47,7 poeng. Svarene for februar 2021 var i gjennomsnitt 66,3 poeng – en økning på 30,3 % og det tredje høyeste tallet i CMOs historie.
- Pandemien fremhever viktigheten av markedsføring for bedrifter
Markedsføringsstjernen har vokst etter hvert som pandemien fortsetter og selskaper over hele verden legger mer vekt på markedsføring. En CMO-studie viste i juni 2020 at 62,3 % av bedriftene la merke til at markedsføringens rolle hadde økt det siste året. I februar 2021 økte dette tallet til 72,2 %. Den største veksten ble registrert av B2B Services (76,6%), mellomstore bedrifter målt i antall ansatte (92,3%) og inntekter (88,0%) og bedrifter med høyere salg fra Internett (80,0%).
- Markedsførere går fra forsvar til angrep
Å overleve pandemien innebar å beholde eksisterende kunder og bygge kundemerkeverdi – to av de viktigste målene vurdert av markedsledere i juni 2020. Selv om disse målene fortsatt er sentrale, økte to andre dramatisk i februar 2021-studien: å skaffe nye kunder (+48 , 6 %) og bedre markedsføringsavkastning (+ 105,6 %), noe som indikerer et skifte fra å overleve til å konkurrere og tjene penger. I tillegg akselererte kundeanskaffelsen kraftig, med markedsførere som opplevde en økning på 6,3 % i kundeanskaffelsessuksess kontra rapporterte tap på -9,2 % i juni 2020.
- Fra digital konstruksjon til back-end infrastruktur
Pandemien har tvunget frem en rask digital transformasjon i mange selskaper. I tråd med dette kravet er de to beste markedsføringsmulighetene både i juni 2020 og februar 2021 å «bygge bedre digitale grensesnitt» og «transformere forretningsmodeller som treffer markedet». Etter hvert som pandemien utviklet seg og den digitale konstruksjonen utviklet seg, har det også dukket opp to back-end-infrastrukturmuligheter. Nærmere bestemt rapporterte 42,8 % av markedsførerne at de i februar 2021 investerte i automatiseringsteknologi for å forbedre kommunikasjonen med kundene, en økning på 25 % fra juni i fjor, og 42,5 % av markedsførerne rapporterer nå å investere i dataintegrasjon. Dette er en økning på 71 % fra juni 2020.
Kilde: https://www.cmswire.com/digital-marketing/how-covid-19-changed-marketing/